„The Hand of God”: Maradona w Neapolu (ocena 6/10)

Najbardziej neapolitański film w historii kina.

Nastoletni Fabietto dorasta w licznej włoskiej rodzinie w Neapolu. Cała społeczność w 1984 roku żyje ewentualnym transferem do Napoli wielkiego Diego Maradony. Młodzieniec marzy o karierze filmowej i odkrywa uroki życia.
Osobisty, a zapewne w dużej mierze autobiograficzny, film włoskiego reżysera, Neapolitańczyka Paolo Sorrentino: data urodzenia 1970 nie pozostawia złudzeń w jakim okresie dorastał. Fabuła filmu obejmuje rok przyjścia Maradony (1984) i sezonu sensacyjnego zdobycia przez ten ubogi klub Mistrzostwa Włoch. Piłka nożna znajduje się jednak w dalekim tle, może poza genialna sceną treningu z wykonującym perfekcyjnie rzuty wolne Argentyńczykiem. Dla bohatera ważniejsze stają się perypetie dorastania, pierwsze inicjacje seksualne, trudne stosunki rodzinne, miłość do kina i reżyserii.

To film ubogi scenariuszowo, trudny nawet do streszczenia. Ale każda pojedyncza scena ma swój urok. Reżyser perfekcyjnie prowadzi narrację, bez fajerwerków, ale z wieloma smaczkami. Uroki Włoch, ujęcia operatorskie, sposób prowadzenia kamery ukazują rzeczywistość, jednak bez przerysowania ukazana jest także brzydota, co tylko wzmacnia autentyczność przekazu.

Wielka szkoda, ze taki film trafił na platformę, a jego dystrybucja kinowa była szczątkowa. Produkcja ukazująca magię filmu oglądana na domowym odbiorniku traci wiele ze swojego przekazu. A może to też taki podprogowy przekaz, jak bardzo kino zmieniło się na przestrzeni lat.

Plusy:

+ włoski klimat
+ napięcie erotyczne
+ legenda Maradony w tle
+ ujęcia
+ kompozycja scen

Minusy:

ubogie scenariuszowo
pozakinowa dystrybucja
umiarkowane recenzje

Zwiastun: 

 

tytuł oryginalny: È stata la mano di Dio
produkcja: Włochy
rok: 2021
dystrybucja: Netflix
gatunek: dramat

· reżyseria, scenariusz: Paolo Sorrentino
· zdjęcia: Daria D’Antonio
· montaż: Cristiano Travaglioli
· muzyka: Lele Marchitelli
· obsada: Filippo Scotti, Toni Servillo, Teresa Saponangelo, Marlon Joubert, Luisa Ranieri, Renato Carpentieri, Massimiliano Gallo, Betti Pedrazzi, Biagio Manna, Ciro Capano

Jak podobała Ci się ta recenzja?

Kliknij i oceń

Średniaocena 0 / 5. Ocena: 0

Bądź pierwszy i zagłosuj

Be the first to write a review

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *