„Figurant” – ubek Karola Wojtyły (8/10 za Kraków)

Mroczny proceder inwigilacji kleru przez specjalny oddział UB.

Młody funkcjonariusz służb bezpieczeństwa dostaje zadanie inwigilacji nowego biskupa krakowskiego – Karola Wojtyły. Przy okazji wizyty w kościele chłopak poznają ładną studentkę ASP, przed którą ukrywa prawdziwe zajęcie.
Obraz działań służb komunistycznego PRL wobec kleru. W centrum zainteresowania postać nowego młodego biskupa Krakowa. W kontrze antyklerykalnie nastawiony młody pracownik służb. Aby oddać realia kontaktów z klerem posłużono się postacią innego młodego księdza, który zaprzyjaźnia się z ubekiem. Ukazane sposoby inwigilacji, praktyki i wydarzenia odpowiadają historycznej prawdzie, chociaż zapewne są zlepkiem różnych przypadków. Samego procesu inwigilacji Wojtyły jest niewiele. Ważnym elementem filmu natomiast są tragiczne wydarzenia w Nowej Hucie – walki o krzyż.

Film skupia się na dwóch aspektach: zawodowej karierze ubeka i jego prób pozyskania młodego duchownego (przyjaciela Wojtyły) oraz życia osobistego – relacje z żoną, ukrywanie prawdziwego zajęcia, rodzinna tragedia po części związana z lekceważeniem spraw osobistych kosztem kariery zawodowej. W centrum narracji staje postać wątpliwa moralnie – aczkolwiek film stara się uzasadnić jej postepowanie. Począwszy od jego negatywnego nastawienia do religii wynikającego z młodości poprzez zawodowe ambicje. Pozostaje on negatywną postacią, jednak pogłębioną charakterologicznie, a w pewnym momencie nawet tragiczną.

Wreszcie powstała produkcja, która w sposób wyważony ukazuje postawę księży. Są wśród nich osoby chętnie współpracujące ze służbami, ale jednak większość to zaangażowane religijnie i pogłębiające swoją wiarę. Odnosi się to głównie do Wojtyły, ale także innych związanych z nim osób. Współcześnie tak obiektywny obraz duchownych jest czymś pozytywnym. Niestety ten aspekt wraz z produkcją TVP nie sprzyja promowaniu filmu, który prawie nie zauważony przechodzi przez dystrybucję.

Zdecydowanie największym atutem filmu jest jego wiarygodność historyczna, pogłębiona czarno-białą formą. Daje to obraz spójny z wplatanymi archiwaliami. Film ogląda się jak kronikę lat komuny – mrocznych, bez upiększania, pełnych cierpienia, biedy i bólu. Taka była komuna i dobrze, że powstają filmy o tym przypominające.

Walorem jest gra aktorska: Mateusz Więcławek przykuwa swoją rolą, dobrze spisują się na drugim planie Marianna ZydekAdrian Brząkała. Stworzone kreacje umacniają silny przekaz tej produkcji. Może kiedyś zostaną docenione, jak już złość na TVP trochę w społeczeństwie przejdzie.

Zalety:

+ obraz inwigilacji księży w PRL
+ osobista historia ubeka
+ walka o krzyż w Nowej Hucie
+ krystaliczna postać biskupa Wojtyły
+ drobiazgowe oddanie realiów komunistycznej Polski
+ pozytywny obraz polskiego środowiska kleru
+ czarnobiała forma – spójna z archiwaliami
+ krakowskie (nowohuckie) lokacje
+ Piwnica Pod Baranami

Wady:

– nierównomierne prowadzenie wątków protagonisty: zawodowego i prywatnego
– zminimalizowanie postaci przyszłego Papieża
– ucięta końcówka
– słabe rozpowszechnienie filmu
– „łatka” patriotycznej produkcji TVP

Zwiastun:


produkcja: Polska
rok: 2023
gatunek: dramat społeczno-historyczny w formie paradokumentalnej
premiera: 20 października 2023
dystrybucja: TVP Dystrybucja

  • reżyseria: Robert Gliński
  • scenariusz: Andrzej Gołda
  • obsada: Mateusz Więcławek, Marianna Zydek, Adrian Brząkała, Zbigniew Stryj, Krzysztof Wach, Krzysztof Szczepaniak, Szymon Roszak, Maciej Mikołajczyk


obejrzane z MM, w sobotę 21 października 2023 roku o godz. 18:30, w kinie Cinema City Sadyba Best Mall

Jak podobała Ci się ta recenzja?

Kliknij i oceń

Średniaocena 0 / 5. Ocena: 0

Bądź pierwszy i zagłosuj

Be the first to write a review

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *